Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Vitamina D este esențială pentru o sănătate bună. Este adesea denumită „vitamina soarelui” și este produsă în pielea ta atunci când ești expus la lumina soarelui.

Ce este vitamina D?

Vitamina D este esențială pentru o sănătate bună. Este adesea denumită „vitamina soarelui” și este produsă în pielea ta atunci când ești expus la lumina soarelui.

În ciuda acestui fapt, deficiența de vitamina D este una dintre cele mai comune deficiențe de nutrienți din lume.

Vitamina D este o vitamină solubilă în grăsimi care este implicată în multe funcții esențiale ale corpului.

 

De ce am nevoie de vitamina D?

Vitamina D este esențială pentru sănătatea ta generală, deoarece reduce inflamația, susține imunitatea și ajută organismul să absoarbă calciul, care este necesar pentru a construi și a menține oasele sănătoase.

Aproape fiecare celulă din corp are un receptor pentru vitamina D. Este esențială pentru multe procese și poate ajuta la protejarea împotriva cancerului dar și la reglarea sistemului neuromuscular. Vitamina D joacă, de asemenea, un rol major în ciclul de viață al celulelor umane.

 

Cât de frecvent este deficitul de vitamina D?

În ciuda importanței sale, deficiența de vitamina D este frecventă, iar studiile sugerează că peste 50% din populație are niveluri insuficiente ale acestui nutrient esențial. Prin urmare, este normal să te întrebi dacă primești suficientă vitamina D.

Este posibil ca anumite persoane să nu poată produce sau absorbi în mod corespunzător vitamina D, având astfel un risc crescut de deficiență, inclusiv: persoanele închise în casă, persoanele care poartă haine care acoperă cea mai mare parte a pielii, sugarii alăptați care nu primesc un supliment de vitamina D, vârstnicii, persoanele cu piele întunecată, persoanele care sunt supraponderale sau care suferă de obezitate.

La adulți, o deficiență de vitamina D poate provoca slăbiciune musculară, intensifica pierderea osoasă și crește riscul de fracturi.

La copii, o deficiență severă de vitamina D poate provoca întârzieri în creștere și rahitism, o boală în care oasele devin moi.

În plus, deficiența de vitamina D este legată de mai multe tipuri de cancer, diabet de tip 1, scleroză multiplă, hipertensiune arterială și probleme cu tiroida.

 

Care sunt principalele surse de vitamina D?

Poți obține vitamina D din:

  • expunere solară
  • alimente care conțin vitamina D
  • suplimente cu vitamina D

Dacă ai acces la soare puternic tot anul, atunci expunerea ocazională la soare poate fi suficientă pentru a-ți asigura aportul optim de vitamina D. Se recomandă să stai la soare aproximativ 10 până la 20 de minute pe zi, cu fața, brațele, mâinile și picioarele descoperite.

Nivelul de vitamina D poate scădea în timpul lunilor de iarnă din cauza lipsei de lumină solară suficientă. În acest caz, poate fi necesar să te bazezi pe dietă sau suplimente cu vitamina D, precum și pe vitamina D care este stocată în grăsimea corporală.

Aportul de vitamina D din alimente este, în general, destul de scăzut, deoarece foarte puține alimente conțin cantități semnificative.

Alimentele care conțin vitamina D includ peștii grași precum somonul sălbatic, macroul sălbatic, uleiul din ficat de cod, ton conservat în apă și sardine conservate în ulei, ciupercile expuse la lumină ultravioletă, gălbenușuri de ou, brânză, ficat de vită sau de vițel, lapte sau iaurt îmbogățit cu vitamina D.

Așadar, nu te baza doar pe alimentație. Suplimentele de vitamina D sunt disponibile pe scară largă și sunt atât sigure, cât și eficiente.

 

 Câtă vitamina D ar trebui să iei?

De câtă vitamina D ai nevoie depinde de mulți factori. Aceștia includ: vârstă, rasă, latitudine, sezon, expunere solară și îmbrăcăminte.

Presupunând că o persoană nu primește practic vitamina D de la soare - și că această persoană primește cantități adecvate de calciu - Institutul Național de Medicină al SUA recomandă obținerea următoarelor cantități de vitamina D din dietă sau suplimente:

  • Sugari cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 luni: aport adecvat, 400 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 1.000 UI/zi
  • Sugari cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 luni: aport adecvat, 400 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 1.500 UI/zi
  • Vârsta 1-3 ani: aport adecvat, 600 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 2.500 UI/zi
  • Vârsta 4-8 ani: aport adecvat, 600 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 3.000 UI/zi
  • Vârsta 9-70: aport adecvat, 600 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 4.000 UI/zi
  • Vârsta 71+ ani: aport adecvat, 800 UI/zi; nivel superior de aport maxim sigur, 4.000 UI/zi

UI - unități internaționale

Așadar, aportul recomandat de vitamina D este de 400–800 UI/zi sau 10–20 micrograme. Cu toate acestea, unele studii sugerează că este necesar un aport zilnic mai mare de 1.000–4.000 UI (25–100 micrograme) pentru a menține nivelurile optime din sânge.

Ca și regulă generală: dacă crezi că ar trebui să iei un supliment de vitamina D, consultă-te mai întâi cu medicul sau pediatrul. Ei vor efectua un test prin măsurarea a 25(OH)D din sânge care indică cantitatea totală de vitamina D din organism. Acest lucru îi va ajuta să determine doza potrivită de supliment de vitamina D pentru tine sau copilul tău.

 

Poți lua prea multă vitamina D?

Spre deosebire de unele vitamine, este posibil să iei prea multă vitamina D.

Toxicitatea vitaminei D este o afecțiune periculoasă care este mai probabilă dacă iei suplimente de vitamina D în doze mari pe o perioadă lungă de timp.

Deoarece vitamina D crește absorbția de calciu, un exces poate duce la hipercalcemie - o afecțiune rară în care nivelurile de calciu din sânge sunt peste normal.

În cazuri extreme, toxicitatea vitaminei D poate provoca insuficiență renală, calcificare a țesuturilor moi, aritmii cardiace și moarte.

Dar toxicitatea vitaminei D este foarte rară, iar suplimentele fără prescripție medicală de până la 4.000 UI ar trebui să fie în regulă, conform specialiștilor.

 

Pe revivit.ro, magazin online cu produse pentru sănătate și îngrijire personală, găsești vitamina D, atât ca și vitamină de sine stătătoare cât și în combinație cu calciu sau cu alte vitamine.

 

*Acest articol este creat și publicat online doar în scop informativ. Nu înlocuiește sfatul medicului. Cere întotdeauna sfatul medicului, dacă ai întrebări cu privire la sănătatea ta.

 

 

Date de contact:

https://www.revivit.ro/ ,

[email protected]

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.