Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Ce vedem pe scenele Festivalului Internaţional George Enescu miercuri, 11 septembrie 2019

Un număr de 35 de lucrări semnate de George Enescu sunt cântate în 36 de concerte pe scenele Festivalului în 2019

În ediţia din acest an, se va cânta cel puţin o lucrare compusă de George Enescu în fiecare zi a Festivalului. Instrumentişti reputaţi şi orchestre de talie mondială vor face să răsune la Bucureşti acordurile enesciene din 35 de lucrări semnate de maestru, în 36 de concerte, contribuind astfel la una dintre liniile de forţă ale Festivalului, de a readuce în repertoriul internaţional şi în atenţia publică creaţia şi personalitatea artistică a lui George Enescu.

Şi ziua de 11 septembrie respectă această structură, având programate în ambele concerte ale zilei compoziţii de George Enescu, interpretate de muzicieni şi ansambluri de talie mondială.

În secţiunea Recitaluri şi concerte camerale, scena Ateneului Român găzduieşte, de la ora 17:00, concertul Orchestrei Filarmonice din Monte-Carlo. Îi vom putea urmări pe Maxim Vengerov - în dublu rol, de dirijor şi de violonist, şi pe Gautier Capucon - la violoncel.

În program: Baladă pentru vioară şi orchestră - de George Enescu, Andante Cantabile - de P.I. Ceaikovski, Variaţiuni pe o temă rococo pentru violoncel şi orchestră - de P.I. Ceaikovski şi Simfonia a VI-a în si minor, "Patetica" - de P.I. Ceaikovski.

Concertul de la Ateneu reprezintă un prilej rar de a-i vedea evoluând pe aceeaşi scenă pe doi dintre cei mai bine cotaţi instrumentişti ai momentului: Maxim Vengerov şi Gautier Capucon. Iar programul serii va pune cu prisosinţă în evidenţă măiestria celor doi virtuozi.

Apreciat aproape unanim de critică drept unul dintre cei mai înzestraţi muzicieni ai lumii din prezent, Maxim Vengerov se bucură de recunoaştere internaţională atât în calitate de dirijor, cât şi de violonist.

Maxim Vengerov cântă la o vioară Stradivarius ex-Kreutzer din 1727 şi este câştigătorul unui premiu Grammy şi Gramophone pentru artistul anului.

Fiind o prezenţă constantă pe scenele de pe toate meridianele globului, printre ultimele sale proiecte se numără deschiderea stagiunii 2018/19 a Orchestrei Filarmonice della Scala, o rezidenţă la Filarmonica din Monte Carlo şi Filarmonica din Paris, precum şi numeroase recitaluri în SUA, China şi Europa.

Gautier Capucon este aclamat la nivel internaţional pentru muzicalitatea sa expresivă, virtuozitatea exuberantă şi pentru sonoritatea deosebită a violoncelului său, Matteo Goffriller, din 1701.

Înregistrând exclusiv pentru casa de producţie Erato (Warner Classics), Capucon a câştigat numeroase premii şi are o discografie vastă. Unul dintre cele mai recente albume ale sale, Intuition, publicat în 2018 şi înregistrat împreună cu Orchestra de Cameră din Paris/Douglas Boyd şi Jerome Ducros a primit aprecieri elogioase din partea criticii. Cel mai recent album al său include lucrări de Schumann şi a apărut în ianuarie 2019.

G. Capucon este un ambasador al violoncelului, fiind fondatorul şi coordonatorul "Classe d'Excellence deVioloncelle" la Fundaţia Louis Vuitton din Paris, din noul Auditorium creat de către Frank Gehry.

Evoluţia celor doi instrumentişti este susţinută de Orchestra Filarmonică Monte-Carlo.

Creată în 1856 şi numită iniţial "l'Orchestre du Nouveau Cercle des Etrangers", Orchestra Filarmonică Monte-Carlo ocupă astăzi un loc de seamă în lumea muzicală internaţională. Îmbinând tradiţia şi modernitatea, orchestra interpretează atât lucrări simfonice din marele repertoriu clasic, cât şi compoziţii auzite rar şi piese contemporane din creaţia lirică şi coregrafică.

Numeroase "premiere mondiale" au fost create la Monte Carlo începând cu anii 1900, autori precum Massenet, Puccini, Ravel, Mascagni, Faure, Frank, Honegger, Ibert, Lalo, Milhaud, Poulenc şi Satie găsind în Orchestra Filarmonică un partener ideal pentru interpretarea compoziţiilor lor. Muzica contemporană a fost, de asemenea, o prezenţă constantă în sezoanele OPMC, incluzând în program compoziţii de Henze, Dutilleux, Paart, Lutoslawski, Penderecki, Holliger, Ligeti, Takemitsu, Eotvos, Amy, Mainz, Hurel.

La conducerea Orchestrei Filarmonice din Monte-Carlo s-au succedat, din 1856 până în zilele noastre, nume de rezonanţă, precum Alexandre Hermann, Eusebius Lucas, Leon Jehin, Louis Ganne, Marc Cesar Scotto, Victor Paul Paray, Henri Tomasi, Louis Fremaux, Edouard van Remoortel, Igor Markevitch, Lovro von Matacic, Lawrence Foster, James DePreist, Marek Janowski, Yakov Kreizberg şi Gianluigi Gelmetti. Din sezonul 2016-2017, Kazuki Yamada a fost numit directorul artistic şi muzical al Orchestrei Filarmonicii Monte-Carlo.

Al doilea concert al zilei de 11 septembrie va fi din seria Mari Orchestre ale Lumii. De la ora 20:00, pe scena Sălii Mari a Palatului va evolua Orchestra Simfonică Academică de Stat "EVGENY SVETLANOV" din Rusia, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Vladimir Jurovky.

Solistă: pianista Alexandra Silocea.

Programul serii va cuprinde: De profundis - de Alexey Retinsky, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră - de Dimitri Şostakovici şi Simfonia a II-a în la major - de George Enescu.

Concertul va debuta cu o piesă contemporană, De profundis, semnată de compozitorul ucrainean Alexey Retinsky (n. 1986). Interesat de lumea filmului şi a teatrului, autorul include în compoziţiile lui efecte electronice, urmărind contraste cinematice pentru evidenţierea imaginilor dramatice. Programul va continua cu o compoziţie a lui Şostakovici, un alt compozitor care excelează în cromatica frazelor sale, cochetând şi el cu muzica de film. Programul serii se încheie cu Simfonia a II-a în la major op. 17, de George Enescu, considerată de critică "una dintre lucrările de deplină afirmare a concepţiei componistice enesciene, într-o perioadă în care realizează sinteza dintre naţional şi universal, dintre elementele de sorginte folclorică şi o gândire simfonică evoluată, de tip neoclasic" (cf. muzicologului Grigore Constantinescu).

Maestrul Vladimir Jurowski va călăuzi interpretarea acestui program de la pupitrul uneia dintre cele mai reputate şi longevive orchestre ruse.

Cu o istorie de peste 80 de ani, Orchestra Simfonică Academică de Stat din Rusia "Evgeny Svetlanov" a fost condusă de muzicieni de seamă, precum Alexander Gauk, Natan Rakhlin, Konstantin Ivanov şi Evgeny Svetlanov. Sub conducerea lui Svetlanov, orchestra a devenit una dintre cele mai bine cotate instituţii simfonice ale lumii. În 2011, muzicianul de renume mondial, Vladimir Jurowski a preluat rolul de director artistic al orchestrei. Din sezonul 2016/17, Vasily Petrenko este dirijorul principal invitat al orchestrei.

Orchestra a evoluat pe marile scene ale lumii, de la Sala Conservatorului şi Sala de Concerte Ceaikovski din Moscova, la Carnegie (New York), Musikverein (Viena) sau Royal Albert Hall (Londra).

Printre dirijorii de marcă care s-au perindat la pupitrul Orchestrei Simfonice Academice de Stat din Rusia "Evgeny Svetlanov" se numără: E. Mravinsky, G. Rozhdestvensky, M. Rostropovich, I. Stravinsky, V. Gergiev şi alţii. Printre muzicienii celebri care au concertat cu orchestra s-au numărat G. Vishnevskaya, E. Obraztsova, D. Hvorostovsky, P. Domingo, M. Caballe şi A. Netrebko; pianiştii E. Gilels, V. Cliburn, S. Richter, B. Berezovsky şi D. Matsuev; violoniştii Y. Menuhin, D. Oistrakh, M. Vengerov şi V. Spivakov; violoncelistul M. Rostropovici.

Discografia orchestrei include sute de discuri vinil şi CD-uri lansate de case de discuri de top din întreaga lume. Înregistrările audio ale concertelor orchestrei sunt realizate de canalele Medici, Mezzo, Rossiya 1, Kultura.

Solista serii este pianista franceză de origine română Alexandra Silocea, prezentă pentru prima dată pe scena Festivalului Internaţional George Enescu. Descrisă drept un "talent deosebit" (International Piano Magazine), ea a concertat deja pe multe din marile scene ale lumii, cum ar fi la Konzerthaus şi Musikverein din Viena, Carnegie Hall din New York, Bridgewater Hall din Manchester. Într-un recent concert susţinut la Wigmore Hall din Londra a avut onoarea de a cânta la patru mâini alături de Elisabeth Leonskaja, în cadrul concertului aniversar care marca împlinirea a 70 de ani ai acesteia.

Debutul ei din 2012, în Marea Britanie, cu London Philharmonic Orchestra, sub bagheta dirijorului Vladimir Jurowski a fost lăudat de presa de specialitate şi i-a atras o considerabilă atenţie a lumii muzicale din Europa şi SUA. Alexandra concertează regulat alături de London Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Vienna Chamber Orchestra, Montreal Chamber Orchestra, Gavle Symphony Orchestra, Filarmonica "G. Enescu", Bolzano Haydn Orchestra, Meiningen Hofkapelle, Kymi Sinfonietta, sub bagheta unor dirijori precum Vladimir Jurowski, Gerard Korsten, Christian Badea, Hansjorg Schellenberger, Philippe Bach, Leo McFall ş.a., concertele sale fiind deseori înregistrate live de către BBC Radio 3, Radio France, ORF sau transmise online prin live-stream.

Debutul discografic al Alexandrei Silocea a constat în înregistrarea primelor cinci sonate de Prokofiev (AVIE Records, 2011) şi i-a adus rapid recunoaşterea internaţională. În 2013, a urmat lansarea celui de-al doilea disc, intitulat "Sound Waves", care include, pe lângă lucrări de Debussy, Ravel, Liszt, Schubert, şi o piesă a compozitorului norvegian Martin Romberg, compusă special pentru Alexandra. Ultimul ei disc a fost lansat la AVIE Records în 2015 şi cuprinde Sonatele pentru violoncel şi pian de Prokofiev, Enescu şi Şostakovici.

Alexandra Silocea a studiat la Constanţa şi apoi la Liceul "George Enescu" din Bucureşti - Prof. Gabriela Enăşescu. La vârsta de 16 ani, a fost admisă la Universitat fur Musik und darstellende Kunst din Viena, unde a lucrat cu profesori recunoscuţi, ca Oleg Maisenberg şi Johannes Marian, apoi la Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse din Paris, în cadrul unui al doilea studiu de master, avându-i ca profesori pe Theodor Paraschivesco şi Laurent Cabasso.

Cariera ei artistică este călăuzită în prezent de mari muzicieni internaţionali, precum Elisabeth Leonskaja şi Maria Joao Pires.

Alexandra Silocea este un artist Bosendorfer.

*

Despre Festivalul Internaţional George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a ediţie, Festivalul Internaţional George Enescu se va desfăşura în perioada 31 august-22 septembrie 2019. În sălile de concerte din Bucureşti, vor urca pe scenă peste 2.500 dintre cei mai valoroşi muzicieni ai lumii, având 50 de naţionalităţi şi vor fi prezentate 84 de concerte şi recitaluri.

Ediţia din acest an a festivalului totalizează 34 de prezenţe în premieră în România: 25 de artişti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida şi nouă orchestre de talie mondială. Ediţia 2019 a Festivalului Enescu îşi aşteaptă publicul la Sala Palatului, Ateneul Român, Sala Radio şi la Sala Mică a Palatului la concerte şi recitaluri grupate în jurul a şase mari secţiuni: "Mari orchestre ale lumii", "Concertele de la miezul nopţii", "Recitaluri şi concerte camerale", "Muzica secolului XXI", "Mozart Week in Residence" şi "Forumul Internaţional al Compozitorilor". De asemenea, vor avea loc concerte şi evenimente în Piaţa Festivalului, conferinţe, lansări de discuri şi de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.